HISTORIKK
De første årene
Kort historikk over de første årene til firmaet Stjern AS. Tekst og bilder er hentet fra jubileumsboka «Stjern i 50 år – fra smia til boblebadet» av Helge Kr Bueng.
-
Tidligere på året i 1988 hadde han blitt hyllet av de ansatte i forbindelse med sin 70-årsdag. Det er ikke mange som har satt så mange spor etter seg i Åfjordssamfunnet og Fosen forøvrig som Ole J. Stjern. Listen over bygg som han har hatt byggansvar for er svært lang. Ole krevde mye av seg selv. Han krevde også mye av de ansatte. Bare full innsats var godt nok.
-
Det nye sagbruket ble bygd på samme sted som den gamle dampsaga hadde stått på 50 år tidligere. Det hadde en kapasitet på 12- 13 000 tonn kbm tømmer pr. år. Utfordringene var bl.a. liten avvirkning av tømmer i Åfjord. Det ble vanskelig å få til lønnsom drift. I 1989 kom et båtlass med tømmer fra Russland, som hjalp på en kort periode. Gutta på saga ble omplassert til andre prosjekt som firmaet Stjern var engasjert i.
-
Det første kommunale boligfeltet ble anlagt i utmarka til gården «Sjøen» og de første boligene kom opp i 1975. Etter hvert ble nye boligfelt lagt ut, bl.a. Nessabrekka og Monstadstranda. Enkelte år ble det påbegynt over 30 nye boliger. Ole J. Stjern hadde et fortrinn fremfor andre leverandører til husbyggerne. De hadde egen betongavdeling med mulighet for utleie av forskaling til bankett og grunnmur, sagbruk som kunne levere treverket og flinke arbeidere som kunne sette opp huset.
-
Tomta var øst for det regionale tuberkulosehjemmet som var bygd i 1926. Arbeidet med bygget startet i 1955. «Huset reiser seg med stormfart under ledelse av byggmestrene Jøssund Karlsen og Ole Stjern» stod å lese i Adresseavaisen i november 1955. Huset hadde en pleieavdeling med 12 senger, fødestue, leiligheter for bestyrerinnen, helsesøster, jordmor, menighetssøster og to hushjelper. I kjelleren ble det innredet et folkebad med dusj og badstu.
-
Fosenhalvøya Billag´s nye rutebilstasjon på Årnes stod ferdig til bruk høsten 1954. Bygget rommet ekspedisjonslokale, venterom og godsekspedisjon. I tillegg var det vaske- og smørehall og garasje til 4 busser. Det ble også bygd en mindre hybelleiliget over ekspedisjonen og venterommet. Ole Stjern fikk byggeoppdraget med en kostnadsramme på kr 157 000. Han ansatte 5 mann til oppdraget. Allerede 5 år senere var Ole i gang med andre byggetrinn på «trafikklaget».